Bornocu Ersan 11 Kasım 2015 Çarşamba



Fransa'ya aktarılan Skoç tohumun, açıklandığı şekilde hazırlanan tarlaya ekilmesiyle, Skoç Masonluğu fidanı filizlenmeye başlar. Ama Fransa'da Skoç Masonluğunun gelişimine en önemli ivmeyi kazandıran Şövalye Andrew Ramsay'in 1736 ve 1737 yıllarında Paris'teki iki nutkudur. Şövalye Ramsay, nutuklarında Masonluğu eski taşçı ustalarına değil, Şövalyelik Tarikatlarına bağlayarak Masonluk tarihinde yeni bir yol çizer ve Şövalye Masonluk tarzı Skoç Masonluğunu, Operatif Masonluğu temel alan İngiltere güdümlü üç dereceli Sembolik Masonluktan, yani Craft Hürmasonluktan ayırır. Bu girişim dünya masonluğunda devrim boyutunda yeni bir anlayışın başlangıcı sayılır.

Şövalye Ramsay muhtemelen İngiltere'de Masonluğa tekris olmuş, ailesinin Presbiteryen inancından ayrılarak Katolik-Quietizm mezhebini seçmiş, Royal Society üyesi, St.Lazarus Tarikatı Şövalyesi olan bir İskoç'tur. İskoç olması nedeni ile tabiî ki İskoç milliyetçisi ve Stuart yandaşıdır.

Şövalye Ramsay'in nutkunda geçen "Masonik insan severlik evrensel bir Kardeşlik ülküsüdür, Masonlar yüce ahlâk ilkeleri ve erdemlere sıkıca bağlıdır, Masonlar sır saklar ve sözünde durur, Masonlar bilim ve sanatlara tutkundur" masonik ilkeleri, bugün Eski ve Kabul Edilmiş Skoç Riti'nde değerini koruduğu gibi Masonluğun sosyal pratiklerinin temel prensiplerini teşkil eder.

Skoç Masonluğunu, Anglikan tavırlı ve operatif bazlı Craft Hürmasonluktan ayıran ezoterik karakterinin Şövalye Ramsay'in nutukları ile vaz edildiğini belirtmek gerekir.

Şövalye Ramsay 1738 yılında, Fransa-Bouillon şehrinde sembolik üç dereceye ilâve olarak üç yüksek derece ekleyerek ilk defa kendi adıyla anılan Ramsay Riti veya Eski Skoç Riti'ni kurar. Bu isim çok daha sonra 1786 Berlin Anayasası ile belirlenen Eski ve Kabul Edilmiş Skoç Riti'ndeki "Eski" sıfatını verecektir. Derecelerin kurulmasında şövalyelik tarikatlarından esinlenilmiştir. Hatta Rit'in diğer söylenişi olan Bouillon Riti'nin adının, aynı zamanda 1099 Birinci Haçlı Savaşı'nda Kudüs'ü ele geçiren Godfroi de Bouillon'un adından aktarılması, Haçlılar - Tampliyeler - Skoç Masonluğu ilişkisini doğrudan yansıtmaktadır.

Şövalye Ramsay'in nutkunu söylediği tarihten ve 1740'da nutkunun İngilizce ve Almanca'ya çevrilmesinden itibaren, bu yönde Skoç Localarının tesisi özellikle siyasî sebeplerden dolayı Fransa başta olmak üzere yaygınlaşır. Aydınlar, bilim adamları, filozoflar, soylular, şövalyelerin katıldığı Skoç Locaları, önce Olgunlaşma Riti'nin, sonra Eski ve Kabul Edilmiş Skoç Riti'nin temelini atmaya başlarlar.

Fransa'da oluşturulan yüksek dereceler uzunca bir süre herhangi bir merkezî otoriteye bağlı olmadan bağımsız ve başına buyruk çalışır. Üç derecenin işlendiği Sembolik Localar (Symbolic Lodges) ile yüksek derecelerin de çalışıldığı Yüksek Derece Locaları (Haut Grades Lodges) birbirlerinden tamamen kopuk ve bağımsızdır. Zaten Sembolik Locaların veya Yüksek Derece Localarının kendi aralarında bile bir merkezî bağlılık ve otorite birliği yoktur. Bu başı boşluk, daha doğrusu Kaos ortamı diğer yüksek derecelerin birer ikişer çeşitli yerlerde dağınık olarak ortaya çıktığı yaklaşık 1750 yılına kadar sürer.

Yüksek Dereceler olarak tanımlanan derecelerin kökenleri ve tarihsel gelişimleri hem eskilere, hem farklı nedenlere dayanır.

Ana temalar "Sembolik Masonluk, Mabed ve Hiram Lejandının devamı ve detaylandırılması; Skoç Üstadı ve Gizli Kemer kuramı; Tampliye veya diğer Şövalyelik Tarikatları; çeşitli efsanevî, felsefî ve mistik konular; Skoç ve Ekose gibi Skoç Masonluğu tanımlamaları; bazı antiklerikal ve cumhuriyetçi akımlar vb" şeklinde sınıflanır.

Skoç Masonluğu, Spekülatif Masonluğun teorik öğretilerden toplumsal pratiklere yönelmesine en büyük katkıda bulunan Eski ve Kabul Edilmiş Skoç Riti'nin kökenini oluşturan tarihsel gelişimin temel zihniyetidir.

Özetle Skoç Masonluğu, Eski ve Kabul Edilmiş Skoç Riti'nin kökü ve temelidir.

Ama Skoç Masonluğu, Eski ve Kabul Edilmiş Skoç Riti demek değildir.

Eski ve Kabul Edilmiş Skoç Riti, bir sonraki bölümde açıklanacağı gibi Skoç Masonluğu hamurunun Avrupa kültürünün, özellikle Fransız tarzı eklektik mayası ile yoğrulmasından ortaya çıkmış, kendine özgü bir form; daha Türkçesi has somundur.

Bu gelişimi daha iyi anlayabilmek için 1762 yılında Perfeksiyon Riti'nin kuruluşunu ve bu oluşumu hazırlayan süreci bilmek gerekir.

Bu yazı ; Bornocu Ersan Tarafından yazılmış olup, , kategorisine eklenmiştir. Bu ve buna benzer yazıları RSS 2.0 . ile takip edebilir, ve eğer istersende bu yazıya 1 yorumda sen yapabilirsin!

0 yorum for " Skoç Masonluğunun Fransa'da Gelişimi "

Cevap Bırakın

Reklam